Organizm wytwarza witaminę D podczas ekspozycji na działanie promieni słonecznych, ale jej zasoby można też uzupełnić poprzez spożywanie ryb, takich jak na przykład łosoś czy sardynki, picie soku z pomarańczy czy odpowiednio wzbogaconego mleka pasteryzowanego. Niedobór witaminy D jest często diagnozowany u osób żyjących na obszarach o niskim stopniu nasłonecznienia, na przykład położonych wysoko nad poziomem morza. Mieszkającym tam sportowcom z reguły zaleca się, aby podczas miesięcy zimowych przyjmowali dodatkowe dawki witaminy D.

Stella Volpe z Uniwersytetu Drexel w Filadelfii przedstawiła korzyści płynące z uzupełniania niedoborów witaminy D przez osoby aktywne fizycznie. U wszystkich trenujących odnotowano mniej kontuzji, a zawodowi sportowcy z Anglii dodatkowo zaobserwowali u siebie zwiększenie siły. Witamina D jest naszym sprzymierzeńcem, ale przyjmowana w dużych dawkach przez osoby, u których nie stwierdzono niedoboru, może prowadzić do problemów zdrowotnych.

Źródło: „ACSM’s Health & Fitness Journal” 2014, 18(3): 28–30)



Total
13
Shares

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*