Jednym z popularniejszych suplementów dla sportowców, jest L-cytrulina – aminokwas który odpowiada za podniesie możliwości wysiłkowych. Występuje zarówno samodzielnie, a także jako część suplementów przedtreningowych i produktów aminokwasowych. Dla większości osób jest to tylko kolejny wzmacniacz syntezy tlenku azotu, jednak przeprowadzone badania wskazują, że może ona mieć znacznie więcej ciekawych właściwości. Można nawet zaryzykować tezę, że cytrulina należy do najbardziej wartościowych suplementów okołotreningowych.

L-cytrulina…

…jest aminokwasem, którego najbogatszym źródłem w naturalnym pożywieniu są arbuzy. Nie uczestniczy ona bezpośrednio w syntezie białek i należy do aminokwasów endogennych, czyli takich, które mogą być syntezowane przez organizm z wykorzystaniem innych.

Mimo tego, że nasze ciało może samo syntezować cytrulinę, to suplementacja odpowiednimi jej dawkami może przynieść szereg korzyści. Podstawową rolą jaką pełni, jest bycie prekursorem dla argininy, co oznacza, że synteza tlenku azotu bez udziału cytruliny nie jest możliwa. Nie bez powodu zyskała ona więc reputację skutecznego boostera przedtreningowego, jednak na tym nie kończy się jej zastosowanie w sporcie.

L-cytrulina to także aminokwas, który bierze aktywny udział w cyklu mocznikowym, czyli przekształcaniu amoniaku w mocznik i jego usunięciu całkowitym z organizmu. Może się to oczywiście przekładać na efektywność naszych treningów. Jest to zatem bardzo interesujący suplement pod kątem zwiększenia wytrzymałości i wydolności organizmu.

Najważniejsze zalety cytruliny

Badania wykazują jednoznacznie, że cytrulina zwiększa wytrzymałość mięśni szkieletowych. Dzięki niej możemy więc wykonywać więcej powtórzeń ciężarem, który bez suplementacji byłby dla nas już ograniczeniem pod koniec treningu. Ma to związek między innymi z podwyższonym poziomem amoniaku, o którym wspomnieliśmy wcześniej. Cytrulina zmniejsza jego ilość, przez co możemy trenować bez zmęczenia dłużej i intensywniej.

Warto także włączyć cytrulinę do suplementacji okołotreningowej, jeśli Twoim celem jest wzrost siły bądź masy mięśniowej. Nie umożliwi Ci ona podniesienia większego niż jesteś w stanie ciężaru, jednak zwiększy ilość powtórzeń jakie możesz wykonać na danym obciążeniu, co przyszłości przełoży się na wzrost siły.

L-cytrulina boosterem tlenku azotu

Cytrulina jest prekursorem dla aminokwasu argininy, bezpośredniego prekursora tlenku azotu, więc jak najbardziej posiada takie właściwości. Wiele osób może stwierdzić, że skoro arginina jest bliżej powiązana z tlenkiem azotu, to będzie lepszym wyborem niż cytrulina, jednak praktyce niekoniecznie tak jest. A właściwie jest całkowicie odwrotnie. Popularny składnik boosterów przedtreningowych – arginina – w badaniach ukierunkowanych na zwiększony przepływ krwi lub wytrzymałość wykazała się całkowitą nieskutecznością, powodem tego jest wpływ enzymu arginazy. Cytrulina z kolei, jest całkowicie pomijana przez ten enzym, przez co staje się o wiele skuteczniejszym suplementem.

Czytaj dalej na następnej stronie…

Total
104
Shares

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*