Metoda treningowa pełnego napięcia mięśni przy maksymalnym skurczu…

…polega na utrzymaniu maksymalnego napięcia podczas serii w szczytowej fazie ruchu koncentrycznego. W wielu ćwiczeniach, najczęściej w tych na wolnych ciężarach, szczytowy punkt koncentrycznej fazy ruchu wiąże się z utratą napięcia mięśniowego. Dzieje się tak dlatego, że szczytowa faza ta znajduje się w martwym punkcie i siła grawitacji nie oddziałuje na mięśnie, a głównie opiera się na stawach, które w połączeniu tworzą linię prostopadłą względem podłoża.

Cała grawitacja i ciężar przykładowej sztangielki naciskają na stawy lub ciężar, a dopiero w szczytowym momencie zaczynają oddziaływać z przeciwnego kierunku. To zjawisko, w którym mięsień w szczytowej fazie ruchu traci napięcie, jest niepożądane, szczególnie jeśli pracujemy nad doszlifowaniem szczegółów i uzyskaniem prążkowania mięśni. Należy wtedy zadbać o to, aby w momencie maksymalnego skurczu, mięsień był ciągle poddany napięciu i obciążeniu.

Przykład?

Dobrze obrazuje to uginanie przedramion ze sztangą prostą stojąc (biceps). Trzymając tułów w pozycji pionowej, uginając sztangę i dochodząc do szczytowej fazy ruchu, ciężar osiąga inne położenie, tym samym oddziałując z innej strony, przez co na chwilę tracimy napięcie. Jednak pochylając się delikatnie do przodu, wysuwając przy tym łokcie oraz ramiona w przód i w tej pozycji wykonując uginanie przedramion, w szczytowej fazie ruchu koncentrycznego ciężar nie osiągnie martwego punktu, co zapewni stałe napięcie podczas pełnego skurczu mięśni.

Total
61
Shares

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*