Zobacz, jak zwiększyć swoją siłę i wytrzymałość na treningach oraz jak utrzymać motywację i realizować zamierzone cele. Wszystko zaczyna się od psychiki…

1. Użyj wyobraźni

Zanim zbliżysz się do sztangi, najpierw bardzo dokładnie wyobraź sobie siebie podnoszącego ten ciężar. Wizualizacja może poprawić wyniki nawet o 45%, bo trenując fizycznie i mentalnie, podwójnie pracujesz na swoją efektywność. Wiedział to 80-letni dziś brytyjski neurolog Roger Bannister, który pół wieku temu jako pierwszy człowiek na świecie pokonał barierę 4 minut w biegu na 1 milę. Do tamtej chwili naukowcy byli pewni, że taki wynik jest poza zasięgiem ludzkiego organizmu. Bannister wykorzystał wiedzę wyniesioną ze studiów medycznych i zastosował trening wizualizacyjny. Systematycznie biegał na bieżni i „ćwiczył mózg”, wyobrażając sobie start, doping z trybun i ból mięśni.

2. Załóż czerwony t-shirt

Czerwony strój doda Ci energii do walki ze swoimi słabościami. Kolor czerwony kojarzony jest, na poziomie zupełnie podświadomym, z gorącem, energią i pasją. Wybór ognistej barwy związany jest również z wysokim poziomem testosteronu. W badaniach naukowców z Uniwersytetu Sunderland skłoniono grupy mężczyzn do rywalizacji w wykonywaniu zadań testowych. W ramach zadania mężczyźni mieli wybrać kolor flamastra – czerwonego lub niebieskiego, którym zapisywane były ich wyniki w tabeli. Okazało się, że „czerwoni” mieli zdecydowanie wyższy poziom testosteronu niż „niebiescy”. Ci pierwsi rywalizowali również w sposób bardziej dominujący i agresywny.

3. Spakuj torbę i połóż przy łóżku

To może wydawać się zbyt proste, ale spakowanie torby na siłownię poprzedniego dnia sprawi, że masz o 40% większe szanse wybrać się na poranny trening. Im więcej przeszkód (wszystkie koszulki w praniu), tym bardziej słabnie motywacja. Poza tym w realizacji celu chodzi o wyrobienie sobie nowych nawyków. Żeby to się stało, jak pisze Charles Duhigg w książce „Siła nawyku”, musi zajść trzystopniowy proces: wskazówka w otoczeniu (np. widok spakowanej torby), sekwencja czynności (ćwiczenia) i na końcu nagroda w postaci dobrego samopoczucia. Wskazówka kojarzy się z nagrodą i już przechodzimy w automatyzm.

4. Mantra na widoku

Motywacyjne teksty czy obrazki działają na podświadomość i to bez względu na to, jak bardzo nam się wydają śmieszne. W sieci znajdziesz mnóstwo przykładów na takie afirmacje, ale potraktuj je raczej jako inspirację i wymyśl swoje własne. Umieść je w widocznych miejscach, np. na lodówce, lustrze, monitorze lub jako wygaszacz ekranu w telefonie. „National Strength and Conditioning Association” opublikował raport, z którego wynika, że motywacyjne obrazy i teksty są istotnym i skutecznym elementem psychologicznego treningu sportowców. Jeżeli dokładnie i realistycznie wyobrazisz sobie, jak osiągasz cel, zwiększasz szansę jego realizacji.

Czytaj dalej na następnej stronie…

Total
103
Shares

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*